Moderne idrettsernæring for optimal prestasjon

Moderne idrettsernæring for optimal prestasjon – kunnskap som kan benyttes av både mosjonister og utøvere. «Early-bird» pris til 31. jan!

Idrettsernæring er et ungt fagfelt innen ernæring som har vært og er i stor utvikling. Idrettsernæring er ikke kunnskap kun relevant for topputøvere. Tvert i mot er kunnskap om ernæringsmessige strategier for å fremme treningsadaptasjoner, optimalisere restitusjon, oppnå en ideell kroppssammensetning og sørge for god helse noe som er relevant for alle som trener. Idrettsernæring er like mye «treningsernæring», og faktisk er svært mye av forskningen som er gjennomført innen idrettsernæring utført på mosjonister på middels til høyt nivå, mens eliteutøvere historisk har vært forsket mindre på, hvilket er helt naturlig. Enten du er utøver, mosjonist, trener eller ernæringspersonell er kunnskap om optimalisering av kostholdet i forbindelse med trening og konkurranser relevant. Kostholdet kan ha stor betydning for ikke bare akutt prestasjon, men hva slags effekt treningen gir. Trening og ernæring hører fundament sammen, og er begge er svært viktige. Mange er imidlertid langt mer opptatt av å trene hardt enn å gjøre nødvendige grep for å spise bedre, sunnere, og riktigere for seg og sin situasjon. Dette foredraget gir deg innblikk i konkrete tiltak du kan bruke hos deg selv eller andre basert på forskingsbasert kunnskap (stadig mer direkte fra «felten») for å optimalisere kostholdet, både akutt og over tid.

Mens idrettsernæringen historisk har vært preget av mange råd som har vært generalisert til svært mange, er moderne kunnskap om idrettsernæring svært dynamisk og må i stor grad tilpasses individet. Akkurat som at det ikke er noe slikt som et generelt «idrettskosthold», er det egentlig heller ikke noe slikt som «maratonkosthold»,»sykkelkosthold» eller «fotballkosthold» lenger. I stedet integreres en hel del forskjellige og målrettede ernæringstiltak for å støtte de ulike elementene i utøverenstrenings- og ferdighetsplan. Det er på tide å ta innover seg i hvilken grad ernæringsmål-og krav endres for den samme idrettsutøveren over deres karriere, i løpet av deres konkurransesår og til og med innen en uke. Dette kan i stor grad også gjelde mosjonister. Kostholdet kan og bør i mange tilfeller periodiseres, og kunnskap om hvordan vi kan periodisere og trene oss opp til å tåle kostholdsjusteringer for å prestere bedre er interessant og noe det stadig finnes mer kunnskap om.

Kunnskapen du får her er relevant for deg som jobber med trening og/eller kostholdsveiledening eller har stor egeninteresse og vil lære mer. Enten du trener på lite/på lavt nivå eller mye på høyt nivå vil du sitte igjen med en utvidet forståelse for strategier som kan være hensiktsmessig å implementere for å prestere bedre over tid i utholdenhetstrening. Kunnskapen er uavhengig av om du sykler, løper, svømmer, ror, eller bedriver andre former for utholdenhetstrening.

REGISTRER DIN PLASS NÅ

Oslo 05. mars kl 18-20: Idrettsernæring for utholdenhetstrening, hva er optimalt?

Klikk her for å registrer din plass
Påmeldinger er bindende

REGISTRER DIN PLASS NÅ

Bergen 11. april kl 17.30-19.30: Idrettsernæring for utholdenhetstrening, hva er optimalt?

Klikk her for å registrer din plass
Påmeldinger er bindende

Hvem det passer for

Det legges stor vekt på en engasjerende, pedagogisk og forståelig presentasjon. Passer for mosjonister, utøvere, PT’er, kostholdsveiledere, ernæringsfysiologer/fagpersoner med relevant bakgrunn eller interesse.

Kurstidspunkt og varighet

Foredraget avholdes i flotte konferanserom i sentrum av hver by
Oslo: Oppstart kl 18.00 og avslutning ca kl 20.00
Bergen: Oppstart kl 17.30 og avslutning ca kl 19.30

BONUS: Du får et gratis oppskriftshefte , et informasjonsdokument om optimalisering av søvn og en guide for bruk av kosstilskudd

Dette foredraget skal gi deg

Bedre innsikt

Verktøy

Økt kompetanse

Utviklingsressurser

Har du spørsmål eller ønsker å melde på en større gjeng med deltakere? Send mail til martin@martinnorum.no